OccuPieD PlOts, abanDOneD Futures. twelVe (FOrMer) real estate OPPOrtunities (2007)
Reeks foto's die verwijzen naar een werk van Ed Ruscha uit 1970, ‘real estate Opportunities’, een reeks foto's van braakliggende stukken bouwgrond.
Koester ging op zoek naar deze plekken en fotografeerde ze - je ziet er de stereotiepe Amerikaanse huizen, pompeus of kitscherig, of rommelig, maar waar Rusha eerst kansen - "opportunities" - zag, zien we nu bezette stukken, de toekomst is er niet meer. Koester laat ons vertrekken van een ongezien verleden, waar toekomst in lag en brengt ons naar het heden.
sOMe bOarDeD uP hOuses is ook een fotoreeks, die huizen uit fotoreeksen van Bernd en Hilla Becher toont. Maar de huizen zijn verlaten, de ramen en deuren dichtgespijkerd. Opnieuw voegt Koester een nieuwe tijdslaag toe, niet alleen aan de werken van genoemde kunstenaars maar ook aan de geschiedenis van de gedocumenteerde plekken en gebouwen.
MOrning OF the Magicians (2005). Een uitgebreide installatie (of serie werken) die aan de slag gaan met het verhaal van Koesters zoektocht naar de ‘Abbey of Thelema’, een villa in Sicilië waar in de 1920s de goeroe Aleister Crowley met zijn volgelingen zich overgaf aan rites van sex, drugs en satanische rites.
De projectie "one+one+one" boeide mij het meest.
Je wordt doorheen de installatie meegezogen in het verhaal, en ontdekt de lagen die Koester voor ons heeft aangebracht.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten